onsdag 11 juni 2014

Att ta det lugnt

På morgonen brukar jag ta det lugnt! Jag går ut på altanen och tittar ut över sjön och sveper med ögonen över omgivningarna. Alltid ser man något av intresse!

I morse passerade en storlom med sina ungar nära stranden - och på land i gräset tultade två små fiskmåsungar. Så härligt! Jag uppmärksammade Åke på var de fanns, eftersom han skulle klippa gräset.

                      Bild: Vita blommor! Hagtorn.

I förrgår försvann en tobaksblomma från altanen. Igår hittade jag den nedanför huset, turligt nog oskadd - och insåg att den flugit ut av den hårda vinden -


men nu står den åter på plats och väntar på att bli omplanterad. Jag tycker så mycket om den djupröda färgen!


Tomatplantorna har fått flytta ner i större krukor och jag känner mig så nöjd med det, samtidigt som jag hittade en hink med "skräp."



- Först tar man en tjock pinne, lite gräs och lite grönt och vita blommor som mosas med vatten.

Är du svag? Det här hjälper mot allt! Man mår bra som en prins! sa lilla Rut då hon var här sist -

och hon räckte sedan fram hinken med mosade blad och blommor i botten, för oss alla att styrka oss med.


Och jag ler gott vid blotta tanken och låter medicinen vara kvar ett tag till och går ut i solen en stund ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar