måndag 12 januari 2015

En sås-dag

Snö, snö!

För några dagar sedan bläddrade jag i ICA almanacka, 2015.

Att stå och gå mycket kan vara lika bra för hälsan 

som att gå på gym två gånger i veckan.

Även hushållsarbete räknas så släpp datorn och städa mer!

- Ok! Det låter bra, tänkte jag ...

                                  Bild: Knut vid min dataplats.

I morse provade jag på att åka buss från Horndal till Avesta. Jag skulle byta en present och det snöade.

Jag satt på bussen och kände mig glad att kommunen satsat på en del avgiftsfria busslinjer. Bra för alla och för miljön!
                                  Bild: Konrad och Rut på sjörövarskeppet.

På hemvägen läste jag följande rader på mobilen:

Rut: Jag tycker att det borde finnas en såsdag. Jag tycker hela världen borde ha ett möte och bestämma när vi ska ha såsdag.

Theresia: Vad gör man på en såsdag?

Rut: Då lagar kockarna en sås som man äter till middag.

Theresia: Vad ska det vara för sås?

Rut: Vilken som helst. Bara den är jättegod.


Jag sken upp där jag satt och log åt Ruts ljusa idé  - och tänkte för mig själv:

- Idag har jag haft en riktig såsdag. Jag har väl såsat mest hela tiden -

men det blev en fin promenad i den mjuka snön till och från affären och till och från bussen.


Får se om det blir någon sås till middagen, förresten ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar