fredag 9 januari 2015

Glädjeämnen

Än ligger snön kvar på marken ...

I förrgår stod Åke och jag och tittade på "bamsefåtöljen", som vi köpte för några år sedan. Den har aldrig riktigt fått plats i det här huset.


Åke drog plötsligt iväg med fåtöljen och placerade den framför kaminen - och vi satte den beige soffan på tvären - och tog bort mellanskivan i köksbordet. Hm!

                      Bild: Jul i Lindesberg, 2007.

Julen 2007 invigde vi fåtöljen och sofforna. Mor Rut njöt av den mjuka fåtöljen och lilla Kerstin tog ofta sin tillflykt till henne med en bok i handen.

Mor gillade att vara med på allt! Det verkade aldrig, som om hon blev trött av att träffa sina nära och kära.

- Varför skall jag sitta hemma och bara vara rädd om mig? Man får väl försöka att leva medan man lever! sa hon bestämt, men med glädje i rösten.

                     Bild: Grillby, juni 2007. 

- Jag hoppas att jag får veta vad ni gör, när jag inte längre finns mitt ibland er, sa hon en gång sent i livet.

- Ja det får du säkert! Fast bara sådant som är trevligt! svarade jag den gången.

Och idag fladdrade tankarna iväg till glädjeämnena nuförtiden -


som Kerstins födelsedagsteckning till mig den 4 januari, med nästan hela tjocka släkten avbildad -


och lilla Ruts teckning med morfar Åke, som hoppar högt i det blå -


och Konrads fina väska med många finesser ...


Så fint!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar