onsdag 25 mars 2015

Att klä ut sig

Häromdagen satt jag ute i solen och såg vildgässen komma i en stor plog ovanför mig.

En stund senare kom två vita svanar och en svart svan ljudligt, trumpetande på ganska låg höjd. Jag kunde knappt tro mina ögon.

Vilka fantastiska vårtecken!

Annars har vi inte kunnat skryta om några vårtecken precis. Isen ligger kvar på sjön och inga blommor i sikte, endast några enstaka julrosor.

Idag såg jag iallafall att påskliljorna börjat sticka upp lite försiktigt ur jorden - och Åke drog iväg på en hurtig vårpromenad i skogen ...


På tal om blommor!

Kristina skulle gå på maskerad. Det hände lite då och då. Ibland var barnen på fest, ibland i skolan eller någon annanstans.

Det var inte så lätt att ordna med lämpliga utklädningskläder alla gånger, men så roligt det var att kunna hjälpa till med något, som blev till belåtenhet.

                                      Bild: Kristina. 1978.

En gång förvandlade jag en toppluva till en kalufs med gula och orange ryatofsar. En gardinkappa syddes om till en kjol. Kristina blev därmed en glad blomma.

Den gula mössan kunde sedan användas till mycket, både till trollhår och lite av varje.

                                     Bild: Daniel och Kristina. 1975.

Till vardags var det alltid roligt att gå runt i utklädningskläderna, som fanns i en stor låda.

                      Bild: Theresia, Tobias och Johanna. 1985.

Den gula mössan lånades ut till kompisen Johan ibland.

                     Bild: Johan. 1986.

Åh, vad roligt man kunde ha det, med så enkla medel -

                      Bild: Theresia och Johanna. 1990.

och så roligt att påminnas om Tobias planscher med röda Ferraribilar och "småflickornas" fina hattar på nyårsaftonen ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar