onsdag 11 mars 2015

Odlarglädje

Solen lyser in genom dammiga fönsterrutor och jag längtar efter att de första vårblommorna skall titta upp ur jorden. Tills vidare får jag glädja mig åt den gula orkidén i fönstret och några bilder ...



Det var på våren 1972. Vi hade precis fått en jordplätt att bruka bakom vårt hus i Kungsängen.

Kristina var två år och tyckte att det var roligt att gå till "lamme." Det tyckte jag med!


Det var full aktivitet på kolonilotterna. Vi fick många bekanta, som vi diskuterade odling med - och jag var med i styrelsen för Trädgårdsföreningen.

Jorden var stenhård i början, som gamla havsbottnar brukar vara, men efterhand blev det lite bättre.

                      Bild: Kristina med en morot.

Kristina hjälpte gärna till att vattna och rensa och gallra. Ibland var hon lite väl hjälpsam.


                      Bild: Kristina drog upp en lök.

Med tiden kom Daniel och Tobias in i bilden.

                      Bild: Daniel. 1979.

                      Bild: Tobias. 1979.

Grönkålen frodades och allt annat med.



1982 flyttade vi från Kungsängen och kom till Lindesberg. Där fortsatte jag odlandet.

                                      Bild: 1988.

Småflickorna rullade köttbullar i sandlådan, men visst fick de pröva på att odla också.




I morgon får jag väl ta itu med mina krukväxter, som övervintrat i vår källare här i Horndal ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar