måndag 9 mars 2015

På vandring

I morse sken solen in genom fönsterrutorna och jag blev glatt överraskad. Dessutom blev jag uppringd av en kusin, som var på väg till fjällen ...


                                      Bild: Far Bertil och Kristina. 1970.

Det var på sommaren 1970. Åke åkte iväg på en högfjällskurs i Kiruna. Jag och Kristina var hos mor och far i Grödinge.

- Det var väl konstigt, att jag åkte ifrån er, sa Åke häromdagen.

- Nej, det var roligt att du fick komma iväg, sa jag. Du fick ju lära dig så mycket, som vi som familj fick dra nytta av längre fram. Som sommaren 1978 ...


                      Bild: Långfjället. 1978.

Det var på sommaren. Vi åkte iväg på en planerad fjälltur med våra tre barn och de var fyllda av förväntan.

Vi bodde i Kungsängen. I Horndal rastade vi hos farmor Marta och farfar Rune, innan vi fortsatte till Mora. Där slog vi upp fjälltältet på campingplatsen.

Tobias sov i en sovsäck, som jag sytt ihop av min uttjänta vinterjacka. Den fungerade fint!

- Var är min säck? brukade han säga med stolthet och glädje i stämman.




Ett par dagar senare slog vi läger vid en bäck långt uppe på fjällsluttningen ovanför Grövelsjön.

Det där klara, kalla bäckvattnet brukade Kristina prata om både länge och väl.

- När jag blir stor, vill jag ha en bäck i mitt rum med sådant vatten, sa hon lyriskt.



Det var kalla nätter emellanåt. Kylan klarade vi av, men ibland var vi tvungna att dra vidare p.g.a knott och mygg. 

                                      Bild: Jag, Tobias och Kristina.

Vi var på Nipfjället och i Härjedalen, tog en vända till Trysil i Norge - och jag vet inte allt.

Jag kan ännu glädjas över det goda humöret hos alla;

Men på hemvägen genom Värmland var det regnigt och trist.


- Är vi i Värmland? Då skall det väl vara varmt, sa Daniel och suckade. Här är det ju kallt!



                      Bild: Sommartorpet i Sällinge. Helena längst till vänster.

Nåväl! Det blev en fin avslutning på semestern.

 På kvällen kom vi till mor och far. De mötte oss med stora famnen och dagen efteråt sken solen - och grannens Helena kom över och ville leka ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar