tisdag 13 oktober 2015

Ett samtal i mobilen

Vilka fina dagar det kan bli emellanåt, med sol och glada sländor i luften - och sprakande höstfärger, som igår ...

                                            Bild: Lönn och ask.

Jag passerade träden efter stora vägen och kom att tänka på den där gången, som vi skulle måla en höstbild i skolan. Vi målade färgglada trädkronor med vattenfärger och stammarna med kolkrita;


Och jag tänkte på Kerstin 9 år, som ringde upp mig häromdagen, eftersom de väntade på efterrätten hemma hos dem.

- Vad blir det för efterrätt? undrade jag.

- Det vet jag inte. Det är en hemlighet, som pappa och Ellen håller på med.

- Hur har du det i skolan då? undrade jag

 Bra! svarade hon. Vi har en REKO-vecka i skolan.

Jag undrade vad det kunde vara och fick veta att man skulle lära sig att göra mot andra som man själv vill bli behandlad. Gyllene regeln heter det.

- Man skall vara snäll! fortsatte hon. Inte bara denna vecka.

- Men du är ju en snäll flicka, sa jag. Så det är väl inte så svårt?

Det skrattade hon gott åt.



- Vad har du gjort idag farmor? fortsatte Kerstin.

- Jag har städat. Jag hittade en teckning, som Rut ritat till mig.

- Jag har också ritat en till dig.

- Så roligt! sa jag och undrade när jag skulle få den.

- Det blir nog till julen, sa Kerstin.


Ja, det står inte på tänkte jag och log;


Men nu skall jag snart titta på "banankanalen" som lilla Sofia brukar säga - 

och som jag gillar att kalla våra TV-kanaler nuförtiden ...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar