onsdag 28 oktober 2015

Vintern får vänta

Idag är naturen rimfrostig och vacker, men vintern får vänta ...


Först skall väl alla löv hamna på marken. 


Och det går undan nu. 

                      Bild: Daniel och Tobias på torpet i Sällinge. 1979.

Precis som det gjorde, då våra små pojkar hjälpte morfar med höstsysslorna 1979 - 

och då jag engagerade mig för framtidens elförsörjning.

                      Bild: Kärnkraftsmotståndare på Sergels torg. 1979.

Det är svårt att förklara, så här i efterhand, vilket enormt engagemang det var för eller emot kärnkraften hösten 1979 - och på våren 1980 inför kärnkraftsomröstningen.

Det var väl egentligen inte så konstigt att svenskarna var oroliga efter oljekrisen 1973 och kärnkraftsolyckan i Harrisburg 1979.

                      Bild: Huset byggdes ut och om 1975.

Jag minns att jag sa till mina svärföräldrar, då de började planera att bygga ut fritidshuset här i Horndal:

- Hur kommer ni att värma upp huset?

Det blev elvärme och en öppen spis så småningom.



Och nu bor vi i detta hus - Åke eldar i vår kamin och värmepumparna går -

och snart skall vi få besök av några höstlovsfirare ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar