onsdag 18 november 2015

Att flytta

Dagen är grå, men den sent blommande benveden lyser upp därute ...

                      Bild: Benved. Möjligen en "Red Cascade".

Jag drar mig till minnes hösten 1981, då Åke var i färd med att avsluta sina studier och hade fått en tjänst på lasarettet i Lindesberg.

Vi undrade:

- Var skall vi bo? Är det någon, som tar över vår lägenhet här i Kungsängen? Hur skall det gå med barnens skolor, nya vänner och allt annat? Och topplån på 14,75 %.

Den 18 november gick vi omkring i vårt blivande hus, med stort kök, som vi trodde skulle passa oss bäst.

Pojkarna muttrade.

- Här vill vi inte bo!

                      Bild: Daniel och Tobias i Horndal. 1981.

På kvällen var det dags för Daniel att gå till sin handbollsträning hemma i Kungsängen.

En granne berättade senare om hur Daniel hade kommit inrusande och glad i hågen ropat till alla:

- Nu har vi köpt ett hus! Så nu har vi bara tusen kronor kvar på banken.


Dagen efteråt var det Tobias 6-årsdag och vi var uppe på morgonkvisten och sjöng för honom.


På Luciamorgonen väckte barnen mig med luciasången. Så synd, att Åke var i Rättvik och jobbade just då.



Och snart blev det jul. Så fint, att få komma till mina föräldrar i Grödinge;

Medan jag, för övrigt, nästan oavbrutet oroade mig och tänkte på flytten till Lindesberg -

och på hur det skulle gå med det ena och andra - och tänka idag att det var så längesedan ...




2 kommentarer:

  1. Jag har suttit en stund och läst dina minnen från en svunnen tid. Åren försvinner fort. Din blogg var en ny och trevlig bekantskap.

    SvaraRadera