tisdag 24 november 2015

Att fylla 40 år

Idag tänker jag på Tobias trevliga 40-års-kalas i Sickla, som vi var med på i söndags.

Åh, vad han längtade efter sin födelsedag, en gång i tiden.

- Då alla löven ramlat ner, då fyller jag 4 år, sa han.

Han till och med ville påskynda lövfällningen - och plockade av bladen i träden.

                      Bild: 4-årskalas i Kungsängen. Tobias till vänster i soffan.

Varje gång Tobias fyller år, får han höra vad han sa inför sin 4-årsdag;

Precis som på sitt 40-års-kalas!

- Ja, mormor brukade berätta om det hon med, sa han med ett tålmodigt leende på läpparna.

                      Bild: Sickla.

Utanför huset var det nästan jul, med lysande träd och ljusgirlanger på balkongerna;

Och inomhus var det mysigt, varmt och skönt. Så fint att ha kalas i november!

- Mormor! Får vi inte äta tårta snart? suckade lilla Rut.

- Jag, säger detsamma, svarade jag. Men det blir nog ganska snart.


Kerstin viskade:

- Farmor! Vad önskar du dig till julklapp? Vad vill du att jag skall köpa?

- Jag önskar mig något, som du gjort själv, viskade jag.

Och hon lyste upp, som om hon fått tusen roliga idéer i sitt huvud.


Igår knäppte Åke på strömmen till ljusslingorna utanför vårt hus.

Fullmånen bättrade på effekten ordentligt -

och nu är det väl dags, att leta reda på adventsljusen snart ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar