fredag 13 november 2015

Att inte ge upp så lätt

Regnet vräker ner...

Jag tar en paus från fredagsstädningen och tittar på några novemberbilder från 2010, då Åke och jag bodde i Enköping.

                                   Bild: Rut hjälpte mig med disken.

Så roligt, att få bo granne med lilla Rut och Theresia och Martin.

Efter ett år ungefär flyttade våra grannar till Västerås - och Åke och jag gav snart upp med att bo i Enköping;

 I en " fågelholk" på 8:e våningen, som jag på både skämt och allvar kunde säga.

                      Bild: En presentkopp från 1967.

Nuförtiden kan det vara så här;

Häromdagen var Sara och vi damer i församlingshemmet. till "Samtal över en kaffekopp".

Vi brukar prata om dagsaktuella händelser - och ibland fördjupar vi oss i ord eller begrepp..

Sara sa:

- Hur är det? Brukar ni ge upp?

Någon suckade över datorn, som var lätt att ge upp med och en annan nämnde stickningsprojekten, som bara blev liggande o.s.v.

Jag nämnde om min mormors ofta citerade ordspråk, som jag hörde i min ungdom - och som jag säkert berättat om tidigare.

- Flytta inte ifrån dina problem! Höken sitter på flyttlasset, dit du kommer.

Så klokt att inte ge upp för lätt, fortsatte jag, men det finns ju även ett ordspråk som säger:

- Bättre fly än illa fäkta!

Det kunde vi nog skriva under på, allihopa tror jag.


I morse sa jag till Åke:

- Grannens katt, som sitter därute är allt väldigt tålmodig. Han ger visst aldrig upp försöket att fånga en mus eller en fågel.

- Nej! Han sitter där mellan klockan 7 och 11! Sedan kommer Tord, då går katten hem till sig, har jag sett ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar