fredag 7 juni 2013

Fånga sommardagen

Igår var det en underbar dag, solen värmde och jag sa till Åke:

- Idag skall jag doppa mig i sjön - för första gången i år!

- Gör det du, men det är mycket pollen på ytan, så bli inte avskräckt - men det är bara att plaska undan, svarade han.

Idag är det lika vackert ute, igen. Jag skall väl inte sitta här, tänker jag.

                      Bild: Trädpionen.

För ett år sedan var vi på kalas hos min moster Vera, som fyllde 90 år. Jag skickade ett kort till henne, denna gång.

Jag skrev en sångtext på kortet, som min mor brukade sjunga för oss, då vi fyllde år.

God morgon, god morgon, vi hälsa dig så gärna, för dig lyser himmelens klarbelysta stjärna, ty det sägs oss idag - det är din födelsedag.

Mer än så brukade det inte alltid bli, men det fanns en vers till:

Och om vi hade blommor och bladen vore många, så skulle vi strö rosor på vägen där vi vandra, men bladen de är små och dess rosor äro få, vi hylla dig ändå.

Jag tror, att denna sång brukade sjungas i Veras och min mor Ruts barndomshem en gång i tiden.

Förresten, det finns flera nära och kära, som fyller år i dessa dagar, sången är till er med - och alla övriga med.

Nu skall jag fånga sommardagen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar