tisdag 18 juni 2013

Sol och regn

Inte har jag tid att sitta här, men jag kom av mig. Det regnar och blåser ute och jag som tänkte att det skulle vara torrväder, så att jag kunde fortsätta att olja in altanen ...

                      Bild: Lupiner och allt möjligt vackert, från igår.


En gång för länge, länge sedan klagade människorna på vädret. De tyckte att det var bättre om de fick bestämma över det. De sa till vår Herre:

- Nu vill vi bestämma över vädret!
- Gör det! sa vår Herre.

Solen sken och på nätterna regnade det. Alla var glada, för de tyckte att det hade blivit så skönt att leva - och allting växte, som det skulle.

Men, på hösten då säden skulle bärgas, fanns det ingen mogen säd att ta hand om. Och människorna sa:

- Varför?
- Ni lät aldrig vinden blåsa, svarade Herren.

Den där berättelsen berättade vår mor Rut för oss, då vi växte upp och klagade på det dåliga vädret.

Det är säkert därför, som jag ofta numera tänker:

- Det här vädret är säkert bra för något! Även om jag inte alltid kan klura ut varför ...

God förmiddag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar