fredag 14 juni 2013

Sjung om studenten

Den här veckan är det många studentfester och många som sjunger om "den ljusnande framtiden."

När jag växte upp kunde jag väl aldrig tro, att så gott som alla ungdomar skulle ta studenten i framtiden och att många av dem skulle läsa vidare på högskolor och universitet.

Vi fick ju arbeten ändå, på vår tid!

1960- 61 praktiserade jag hos textilkonstnärinnan Skerfe Nilsson i Uppsala. Att jag arbetade i en riktig studentstad kunde man inte missa. Lite då och då kunde man se både unga och äldre, som med stolthet gick omkring i sina studentmössor på stan.

Jag tyckte att det verkade ouppnåeligt att få en sådan mössa - men några år senare blev det riktigt omodernt att både gå omkring med studentmössor, som att skaffa dem.

Med tiden öppnade sig trots allt möjligheten för mig. Åke började studera och vi hade barnen små, men vi var sporrade att läsa, båda två. Åke läste på heltid, jag vissa kvällar i veckorna.

Jag hängde upp engelska glosor på kylskåpet och tog några ord varje gång jag passerade, jag spelade in långa texter på bandspelaren, som jag lyssnade på osv.

Det var en lycka för mig, att få studera igen - även om det inte blev någon studentmössa för min del.



År 1993 tog vår Daniel studenten. Det var en vacker sommardag och vi hade dukat upp för våra gäster, både inne i huset och ute i trädgården.

Eftersom det var varmt gick de flesta ut på altanen. Där stod de sedan i kö för att ta en bit av den stora gräddtårtan. Döm om vår förvåning, då vi även upptäckte en igelkott i kön.

Den hade vi aldrig sett till tidigare. Vi bjöd den på lite av den vispade grädden. Den verkade gilla att vara med på kalaset en stund - sedan försvann den.

Synd bara, att vi aldrig hann att ta ett foto på vår fina hedersgäst ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar