fredag 19 juli 2013

Äventyr

Idag vet jag inte vad vi skall hitta på, vi har fortfarande barn och barnbarn här, men om vi tar vara på äventyren i det lilla, så blir det säkert riktigt bra.

Igår tittade jag ut genom fönstret på övervåningen. Det var tidig morgon och inga fåglar i sikte bland alla löv i äppelträdet - men där stod en glad liten Rut, som hade klättrat upp i trädet i bara nattlinnet, lycklig att hitta äppelkart.

Jag log för mig själv och jag tyckte mig höra min mor Rut säga:

- Äppelträd mår bra av att bli klättrade i. Då blir barken len och mjuk och fri från lavar och mossa ...

                                   Bild: Rut i äppelträdet.

På eftermiddagen tog Johanna och jag med oss Rut och Konrad till skogen. Vi gick bara rakt över bilvägen och upp i skogen några tiotal meter, längre behövde vi inte gå för att hitta blåbär. Barnen plockade bären i sina plastkoppar, som de hade med sig och sa:

- Vi kan göra en paj! Vi kan göra en tårta!

Vi fick ganska snart, med gemensamma krafter, ihop några deciliter bär - och så gick vi tillbaka till stora vägen igen.

- Titta er för! sa Johanna.
- Ingen bil! Ingen buss! Ingen krokodil, sa Rut.

Barnen hjälpte Johanna i köket - och det blev faktiskt, med lite tillskott av svarta vinbär och några smultron, en riktigt god paj till fikat.

                        Bild: I blåbärsskogen.

Nu skall jag snart ta fram symaskinen. Rut påminde mig om att jag lovat henne att laga hennes klänning, som fått en liten reva.

Jag sa:
- Jag gör det, när det blir lugnt!

- Det är lugnt nu, svarade hon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar