fredag 12 juli 2013

Ufo?

Igår kväll var det åter dags att åka till körövning i By kyrka. Då jag kom hem igen, var jag helt uppfylld av upplevelsen utanför kyrkans murar, i pausen.

Det var så här;
Jag tog en kort promenad i kvällssolen och passerade under de stora, mäktiga lindarna, som står utanför kyrkan i en lång rad. De är väldigt många!

Jag har alltid tyckt att lindar är särskilt romantiska, med sina hjärtformade blad och igår var träden dessutom fulla av de ljuvligaste lindblommor i gulgrönt - och hela lufthavet ljöd av en säregen, stark vibrerande ton. Det lät som då vår kör sjunger "bordun". Det var en oförändrad, låg ton, som ljöd starkt och mäktigt - och det var ingen motor, som jag först trodde, utan hundratals humlor och bin som sjöng.

- Något vackrare kan man knappast få höra, tänkte jag.

                                  Bild: Lindar vid By kyrka.

I natt vid tretiden vaknade jag till och undrade vad det var, som susade runt i sovrummet. Det var något, som flög omkring i cirklar ovanför mig och sedan försvann bakom rullgardinen.

- Är det  en fågel, som förirrat sig in i huset, eller en fladdermus?

Jag hoppade upp ur sängen och försökte öppna upp myggnätet, utan att kunna konstatera vad det var, egentligen. Åke vaknade och sa yrvaket:

- Vad håller du på med?

- Upp med rullgardinen, upp med myggfönstret, upp med fönstret! svarade jag. Vi har en fladdermus här inne.

                      Bild: Kaos i sovrummet!

Åke hämtade trädgårdshandskarna och en ficklampa, vi stängde dörren till hallen, och sedan gömde jag mig under täcket medan Åke jagade runt; Men fladdermusen envisades med att flyga runt, runt i rummet!

- Undrar om han flugit ut nu? Den kanske har gömt sig under sängen?

                      Bild: Bildbeviset!

Nej, den var inte under sängen, men den satt på golvet en stund, senare bakom sängbordet. Åke tog fladdermusen försiktigt med sina handskbeklädda händer och lyfte slutligen ut den i friheten.

- Du är en riktig hjälte! sa jag.

Efter en lång, lång stund kunde vi äntligen försöka sova igen och Åke skrattade och sa:

- Nu fick du väl ett blogginlägg till i morgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar