torsdag 11 juli 2013

Soppa på spik

Mitt inlägg nyss försvann, det är visst datastrul idag ...

Trots att det är sommar, så händer det en hel del inomhus ändå. Huset vi bor i är gammalt och har många fönster och dörrar, som gör att vi har svårt att hitta någon hel vägg för möbler.

Nu har Åke i alla fall hittat på att ordna med förvaringsutrymmen till kläder, böcker och en dataplats innanför en rad med skjutdörrar. (se bilden nedan)

Det kommer att bli bra, tack vare att vi skickat efter dörrar, som passar takhöjden, skaffat lådor på Ikea, samt använt en och annan skruv och spik ...



För några dagar sedan var några av våra barnbarn här och jag frågade dem:

- Har ni hört sagan om luffaren, som kokade soppa på en spik? Den sagan gillade jag, då jag var liten.

Det hade de inte och de visste inte heller vad en luffare var för något, så det tog en stund att förklara det begreppet för dem.

Jag berättade sedan ungefär så här:

- Det var en gång en luffare som knackade på hos en gammal snål gumma. Han ville sova över på gården och kanske få lite mat i magen.

Jag fortsatte sedan, att berätta om den fantastiska spiken, som luffaren ägde och som han kunde koka en god soppa på, men att han behövde lite vatten och en gryta att koka soppan i.

- Gumman blev mycket glad över att få en så billig soppa. Då undrade luffaren om det fanns lite salt och kanske lite mjölk ...

- Det kan inte bli någon soppa! sa Konrad.

- Nej, just det, sa de övriga och skrattade.


                      Bild: Rut och Konrad.

Igår kväll skulle jag åka och handla i affären, men jag kokade en soppa först av det jag lyckades hitta i kylskåpet.

- Vilken god soppa du har fått ihop, sa Åke. Har du kokat soppa på en spik?

- Ja, det kan man säga, svarade jag. En soppa kan man alltid enkelt få ihop. Men det behövs allt en spik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar