fredag 4 april 2014

Den 4 april

I morse var storkrakarna i farten, för några dagar sedan var småskrakarna ute och fiskade. Tänk att få vara nära naturen så här års, men jag säger ändå, som vännen Barbro:

- Fredag igen! Tiden går så fort! Veckan består bara av måndag och fredag nuförtiden.

- Ja! Och möjligen en halv onsdag, svarade jag.

Så drog vi en mängd exempel på hur långsamma vi blivit och småskrattade och sa:

- Men så bra ändå!

                     Bild: Åkes aprilbild. Rossen.


Det var den 4 april för 12 år sedan och Åke och jag bodde i Lindesberg. Påsken var över, men Kristina och hennes små pojkar Emanuel och Elias och några till var kvar hos oss.

                                   Bild: Elias.


På torsdagseftermiddagen bjöd mor och far på kaffe. Solen sken in genom köksfönstret och vi hade så där hemtrevligt, som det alltid var hos dem.

Det var då telefonen ringde och jag svarade. Snart kunde jag meddela till de övriga att Tobias och Eva-Karin hade blivit föräldrar till lilla Ellen;

Och Åke och jag hade därmed blivit farfar och farmor. Så nymodigt det kändes!


                                     Bild: Jag och Åke och lilla Ellen.


Några dagar senare fick vi träffa lilla Ellen för första gången. Hon sov mest, men vi hann se hennes blå blick!

- Vet du om Ellen, att du är mitt barnbarn? sa jag till Ellen då hon var några år gammal.

- Mamma, jag är väl inget barnbarn? sa hon till sin mor.

Det tog lång stund innan Ellen förstod släktskapet mellan oss - och att det var ok att vara ett barnbarn.


                      Bild: Tord och Åke.

Idag kom Åkes bror Tord cyklande till oss. Vi bjöd på kaffe ute i solen och pratade förstås om Ellens födelsedag.

En vinter, tror det var vintern 2006, föll ett av Martas träd ner över tomten här i Horndal. Det var en stor, vacker coloradogran!

Ellen kom på besök och fick se det mäktiga trädet ligga där på marken. Vi vuxna sa till varandra, att det varit stormen och den hårda vintern, som fällt granen till marken.

- Det är inte säkert, sa Ellen. Det kan ha varit en bäver som varit här!

- Lilla gumman, så förnumstigt, tänkte jag.


- Tänk så åren går sa jag till Åke och Tord.

- Ja! Det är bara måndag och lördag nuförtiden, sa Tord ...


Trevlig helg alla!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar