onsdag 9 april 2014

Svåra frågor

Igår regnade det!

- Det passar bra att vara inne och fålla upp gardinerna till vardagsrummet, tänkte jag;

Men sedan var jag på "Öppet Hus" en stund och då jag kom hem var det strömavbrott i huset. Så lite man kan göra utan elström!

Idag skall jag väl ta itu med gardinerna iallafall. Det är roligt att byta gardiner!

                                  Bild: De nya gardinerna.


På tal om att byta ...

Vår Johanna som just fyllt fyra år, gillade att byta kläder, gärna många gånger samma dag. Jag tyckte det kunde vara nog ibland!

Hon tittade på mig och sa med mild röst och huvudet på sned:

- Hur många dar måste jag ha dom här kläderna?

                                  Bild: Johanna. 4 år. 1985.


En dag ville Johanna bli kammad och sa:

- Jag vill ha som Erika! Är jag som Erika nu? (En kompis till storasyster Kristina).


En annan dag sa hon till mig:

- Jag vill köra flygmaskin, när jag blir stor! Du får skriva upp det - så att jag kommer ihåg det.

- Ja, det skall jag göra, sa jag och kramade om henne.


                                  Bild: Konrad. Jan. 2014.


 Nu är Konrad i samma ålder, som Johanna var då och han undrar över det mesta har jag hört:
                                  
- Vad är mikrovågor?

- Varför ser det rött ut, när man blundar och vänder sig mot solen?

- Varför kommer bubblorna ur kolsyremaskinen, men inte vattnet?

Oj, oj, oj!

                                                           Nu undrar jag om gardinerna väntar ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar