tisdag 12 april 2016

Den 12 april

Solen värmer.

Sädesärlan trippar på stranden och isen på sjön är borta, citronfjärilen fladdrar förbi och småskrakarna vill inte vara med på bild ...



                      Bild: Rossen.

Det var annorlunda den här dagen 1941, för 75 år sedan. Det var påskafton, snöväder och långt ifrån vår.

Det var mors och fars bröllopsdag och det var orostider och krig i Europa;

Men en stor bröllopsfest blev det på frälsningsarmén i Malmköping ändå.

 Min mormor Hulda var bekymrad inför giftermålet och sade till mor:

- Men kära barn vad skall ni leva av?

- Jag skall gifta mig med Bertil, även om jag får bo i en koja i skogen, svarade mor så självklart.

Tänk så många gånger hennes systrar skojade med mor om det, medan Hulda så småningom log och sade:

- Det har ju gått bra för er, kära barn.

                      Bild: Far, jag, mor och Kjell. Söderköping. 1991.

För 25 år sedan bodde och arbetade Kristina i Norrköping. Det passade därför bra att ordna med mors och fars guldbröllopsfirande i Söderköping.


Festligt blev det!

                      Bild: Åke fotograferade familjen.

Den gången var det strålande sol och en härlig vårdag, liksom på diamantbröllopsdagen 2001, som firades i Uppsala.


Idag får jag fira mor och far på ett annorlunda sett - och känna saknaden ...



2 kommentarer:

  1. Fina foton och fina minnen av dina föräldrar.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag är så glad att jag har många bilder! Kram!

    SvaraRadera