måndag 4 april 2016

Inspiration

Idag gläds jag åt att se koltrasten, björktrasten, rödhaken och många fåglar därtill utanför fönstret.

Jag får inspiration av dem, men är samtidigt tacksam för lugn och ro och möjligheten till eftertanke på denna plats, men idag måste jag ta mig i kragen och vara lite nyttig.

Jag vill tro, att jag hade lite ordning och reda på mig själv en gång i tiden - och att jag hade goda rutiner.

Vi bodde i Kungsängen. Kristina och Daniel var små och jag tyckte att jag hann med det mesta, som hörde till. Jag stickade och sydde, bakade och planterade på kolonilotten ...

                     Bild: Daniel, Åke och Kristina. 1974.

Men en speciell dag var jag väldigt trött och jag sjönk ner i ett hörn i köket och suckade djupt.
Då hade även lille Tobias kommit in i bilden och Åke hade börjat studera på heltid.

Jag sa till mig själv:

- Det här går inte! Jag hinner inte med! Vad skall jag ta mig till?  Måste jag göra allt jag vant mig vid? Vad är viktigast nu? Hjälp!

I den stunden bestämde jag mig för att kämpa för att återfå glädjen i tillvaron och jag skaffade mig nya rutiner, där matstunderna (med bra mat) fortfarande var en viktig punkt i tillvaron - och sedan absolut inte glömma bort guldkanterna, som fortfarande fanns i våra liv.

                      Bild: Daniel, Kristina och Tobias. Kungsängen. 1976.

Jag gick ut med barnen och tog en stickning med mig då det var väder för det - och fortfarande kan jag känna hur viktigt det var / och fortfarande är att fånga dagens små glädjeämnen.

                     Bild: Johanna, Theresia, Tobias. Lindesberg 1987.


                     Bild: April 2011.

Men idag skall jag fortsätta att putsa fönster och inte glömma bort vad jag lärt mig sedan vi flyttade hit till Horndal 2011:

- Om du inte putsat fönstren före första maj, så blir det "trist" då vårsolen och värmen kommer, på riktigt.


Därefter får jag tänka på min vän från förr, som hade en villa med trädgård och brukade säga:

- Det man inte gjort före midsommar, det blir inte av.


Och det vi inte slutförde i vintras, det får vi väl spara till nästa vinter, tänker jag ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar