tisdag 19 april 2016

En pullover

Igår var vi i Avesta en sväng och vädret var lite si och så, precis som idag ...

                                            Bild: Markustorget med visenten i bakgrunden.

I lördags var det gråmulet väder, men vad gjorde det. Vi var på ett trevligt kalas i Grillby. 

Vi firade Nils och Elias födelsedagar; Fast Elias var i Vänersborg på rugby, svensk mästare som han är.
                      Bild: Nils 10 år.

Det var roligt att träffa våra barn med familjer. Det var ett tag sedan sist -


och sedan få upptäcka att de tre yngsta kusinerna blivit så duktiga på att bygga med lego och att hålla en fin samtalsnivå.

Det var även en upplevelse att se det stora lagret med legobitar, så finurligt gömda under locket på kökssoffan.

                                            Bild: Sofia och Konrad.

- Så fantastiskt, att den där soffan var en bröllopspresent till mor och far för 75 år sedan. Och att soffan redan då hade några år på nacken, sa jag.

Jo, historien om "patron Palms soffa" hade alla hört talas om, minsann.

Vi pratade om allt möjligt vid matbordet och vi tjejer kom snart in på ämnet klädstilar och trasiga jeans bl.a.

Jag påmindes därmed om ordet jeans, som mor Rut och jag undrade vad det kunde vara på 1950-talet. Det var nämligen min moster Elin, som i ett brev undrade om vi behövde några jeans, i så fall kunde hon skaffa jeans till oss.

Mor och jag uttalade ordet jeans på svenska och gissade, att det kanske vara en jacka av något slag.


                                            Bild: Kristina och Knut.

- Som pullover! Mormor och hennes systrar visste inte vad det kunde vara, påminde Theresia och Johanna mig.

- Åh, så roligt att ni påminde mig om det, sa jag. Mor gissade, att det var en skänk eller en förvaringsmöbel av något slag. 

Därefter blev deras skänk i hemmet rätt och slätt en pullover. De sa alltid så förnumstigt:

- Den ligger på pullovern.

Eller:

- Lägg den på pullovern ...




2 kommentarer:

  1. Haha...ja, det är inte enkelt med nya ord.
    Ibland bjuder jag mina killar på hamburgare och pommes. På dari heter hamburgare "kofta", då visade jag dem vad en kofta är i Sverige. Så nu äter vi kofta och pommes. Alla skrattar så gott!

    SvaraRadera