torsdag 28 april 2016

Vintern rasat ut

När snön och kylan kommer åter, som häromdagen och regnet idag, så kan man hålla med vännen Bo, som skriver på fb.

"Efterlysning
Om våren hittas, var vänlig sänd den till södra Svealand. Mottagaren betalar alla omkostnader."

Jag log för mig själv och drog mig till minnes ...


I april 1968 var det rena sommarvärmen och Åke och jag förlovade oss på Djurgården i Stockholm på valborgsmässoaftonen. Sådant fint väder glömmer man aldrig!

Men i maj månad överraskades vi av snö och kyla och jag minns att tulpanerna stod och lyste i rött och gult i drivorna bakom mina föräldrars hus i Grödinge.

                                         Bild: Jag och Åke. 1968.

Idag hittade jag ett suddigt foto, som tagits på stranden här i Horndal i april. Isen låg kvar på Rossen och Marta och Rune hade just fått köpa sin "sommarstuga", som de var så lyckliga över.

Det var ett fasligt resande på den tiden med tåg för Åke och mig.

Jag arbetade några månader på arbetsterapin på Beckomberga sjukhus i Bromma och Åke arbetade på Avesta Jernverk i Avesta.

Vi var lite  bekymrade över var vi skulle bo, var vi skulle få arbete - men dörrarna öppnades efter hand.

                      Bild: Ombyggnation. 1976.

Inte kunde Åke och jag ana att vi efter många år kunde flytta hit till den forna "sommarstugan" - och att jag skulle sjunga vårsånger med Vi-kören i Fors idag.

- Vintern rasat ut bland våra fjällar ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar