fredag 16 september 2016

I mitten på september

Nej! Här kan man inte sitta. Därute är det ännu en vacker septemberdag, att ta vara på ...

                                            Bild: Vid Rossens strand.

I veckan svarade jag på SIFO-enkäten.  Min medverkan var viktig, men jag suckade och klagade på mängden av frågor.


 Jag undrade med Åke om han trodde att det var fler än jag i vårt land, som svarade på frågorna.

- Nej, det är nog bara du, svarade han så uppmuntrande.

                                            Bild: Vem har varit här?

Åke klippte gräset. Samtidigt undrade han med mig vem som borrat minst 100 hål i gräsmattan.

Jag såg att hålorna var skålformade och cirka 4 cm stora. Inga jordhögar någonstans.

Efter efterforskningar på nätet, så anade jag att det kan vara våra björk- och koltrastar som varit framme - eller en grävling med små ungar på utflykt. Fast vi har aldrig sett några sådana djur här.

På tal om trastarna så tar de hand om äpplena i det gamla äppelträdet. Det är ingen bra frukt där i år, så det är okej.

Fast de två små träden, som vi satte år 2011 och förra hösten är vi lite rädda om.


Det är ett litet äpple på Aroma-trädet, som vi väntar på att få smaka på.


Och ett lite äpple på vårt Lobo-träd. Så rart!

För övrigt blir det några äpplen på Hampus-trädet, som är lite äldre.

Annars får vi nöja oss med skörden av de sista tomaterna och paprikorna från växthuset -


eller de små buketterna på broccoliplantorna, som faktiskt lyckats riktigt bra på friland ...

Trevlig helg!





2 kommentarer:

  1. Jag undrar om det kan vara en nötkråka, som gör hålen i gräsmattan? Jag såg en idag! Trevlig helg!

    SvaraRadera