måndag 22 april 2013

Beatles och Lapplisa

Idag var Åke och jag i Avesta, det passade bra denna mulna måndag ...

Jag minns så väl hur det var på 1960-talet då Beatles först dök upp och skapade sensation, med sin nya sång - och musikstil. Just då var det nog svårt att tänka sig, att deras texter någonsin skulle kunna platsa som tema i en kyrka i en högmässa - men det kändes helt rätt igår i Hedemora kyrka.

De två körerna, Alla kan kören och Lilla kören turades om att sjunga Beatleslåtar, varvat med predikan, psalmsång och nattvard - och jag var förundrad över den finstämda blandningen.

"Let it be", "All you need is love" ...

                                Bild: Alla kan kören i Hedemora kyrka.

Det är inte ofta, som jag är i Hedemora. Jag satt och tänkte på Anna-Lisa Öst, som bodde där en gång. Hon blev på sin tid mest känd som "Lapplisa", klädd i samedräkt och älskad för sina sånger.

"Tant Barnatro" kallade man henne.

Då min familj bodde i Tierp, antagligen år 1957, var Lapplisa på besök där. Det var frälsningsarmén, som bjudit in henne till orten. Mina föräldrar bjöd in henne till vårt hem på middag. Det kändes högtidligt, att ha en så känd person vid bordet och jag njöt av hennes vackra norrländska dialekt.

På kvällen skulle Lapplisa sjunga i den stora landsortskyrkan, utanför Tierp. Jag glömmer aldrig, så mycket folk, som hade letat sig ut denna kväll; Det var fullpackat!

Alla satt och väntade på den lilla kvinnan med sin svarta, tjocka bok med sångtexter.
Lapplisa sjöng på sitt alldeles speciella sätt; Naturligt, innerligt, rörande!

- Hon hade det där som man inte kan förklara, som någon sa en gång.

Med dessa tankar åkte jag sedan hem igen och blev glad att se tussilago i mängder efter dikesrenarna ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar