tisdag 23 april 2013

Lära för livet


Åke och jag brukar titta på "Smartare än en femteklassare" och vi får mycket att grunna på ...

En dag pratade jag med min moster Vera i telefonen om lärarna i hennes skola i Malmköping.
- Jag hade fröken Kvarnström, som lärarinna de första åren. Hon hade om sig att alltid ha "snälla" klasser.

Mor Rut brukade berätta om den rara lärarinnan, som även hon hade de första åren i skolan:
- Barn, var rädda om era samveten, som bor i era hjärtan, brukade hon säga.

Min far gick de sista åren i Eneboga skola, där det gick barn i olika åldrar i samma klass - en B-skola som man sa.

Resultaten i skolan blev nog ganska bra ändå, kan jag tro. Jag hörde aldrig far berätta om lärare, som hotade barnen med riset - och jag vet att far trivdes med att gå i skolan.

Det enda negativa jag minns, som far kunde antyda, var det där, att en del barn kunde reta honom för hans röda hår.

                       Bild: Far Bertil står till höger om lärarinnan. Han har mörk kostym.

                        Bild: En tavla till mor Lydia, från far.

Nu för tiden skall vi lära oss nytt hela tiden, hela livet - och en del sitter i från barnaåren.

Vi fick lära oss att sjunga en ramsa om Asiens stora floder i femte klass, som sitter kvar i mitt minne än.

Ob, Yenisej och Lena, Amur, Huang-ho, Yangtze 
Mekong, Brahmaputra, Indus, Ganges, Tigris, Eufrat.

Tänk så viktig skolan varit för oss alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar