onsdag 24 april 2013

Valborg

På söndag kväll skall kören börja träna in några sånger till valborgsfirandet i Horndals Brukspark. det blir trevligt ...

År 1977 firade vi valborg i Kungsängen. Jag och Åke var med Kristina, Daniel och lille Tobias och tittade på den stora majbrasan nere på ängen.

Några dagar senare höll Daniel på med liv och lust, att plocka ihop alla sina saker, lådor, kuddar mm i en stor hög.

- Men, vad gör du? undrade jag då jag såg högen, som han vräkt ihop.

- Ja gör en majblasa. Nu blinner det och alla tittar på majblasan. Och nu kommer blandkålen!

- Oj, oj, oj, sa jag.

Några dagar senare var vi på 4-årskontroll med honom och jag tyckte att han var enastående.

Syn och hörsel var bra. Han kunde färgerna, räkna till fyra, rita en gubbe, knäppa knappar, prata (fast bokstaven R blev fortfarande L)  ...

Storasyster Kristina lekte skola med Tobias, som var 1½ år då.

- A, d, k, s. Jag tycker att det är viktigt att han lär sig alfabetet! Sedan kan han lära sig, att prata hur lätt som helst.

Och Tobias älskade att härmas - och visst lärde han sig att prata rent, precis som Daniel -

                                Bild: Daniel med Kalle och Sara år 2011.

och nu är våra barn stora och är själva föräldrar till barn, som har drag av dem själva - och andra. Det känns som underbara repriser!

Och vårens repriser är också underbara! Jag skall gå ut en vända nu ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar