onsdag 17 april 2013

Imse vimse

I morse pekade Åke upp i taket.
- Titta får du se! Det hänger en spindel i sin fina tråd där uppe - den skall väl bygga ett nät.

I den stunden, kom jag att tänka på söndagens trevliga brunch i Grillby. Det var kalas för Elias, som skulle fylla 12 år. Jag satt bredvid vår dotter Theresia och njöt av allt det goda och jag sa till henne:

- Kommer du ihåg, när vi var på statshotellet i Skövde?
- Ja, sa hon och nickade och log.

                                           Bild: Elias.

Det var i slutet på 1990-talet - jag arbetade en del på försäkringsbolaget Holmia / Trygg Hansa i Lindesberg. En sommar var vi några stycken, som arbetade lite extra. Vår unga, rara chef berättade, att någon av oss kunde vinna en resa till Skara Sommarland, i slutet av sommaren.

Hon pekade på en stor plansch - med många tomma rutor och sa:

- För varje kundkontakt ni får, markera en ruta - vilken ni vill med ett kryss och ert namn. Det kan kanske vara en liten sporre för er, som jobbar här i sommar.

Jag var inte alls intresserad av att vinna en resa till Skara Sommarland, jag hade varit där många gånger förut, men mina yngre kamrater ville gärna vinna priset, förstod jag.

Vår chef kastade en pil på tavlan i slutet på sommaren - och pilen hamnade på en av mina kryssade rutor. Då kändes det riktigt roligt att vinna priset!

Jag tog med mig yngsta dottern Theresia på resan. Dagen på Skara Sommarland och allt annat, som vi roade oss med de där dagarna,  minns jag med glädje.

OCH det blev övernattning på Skövde statshotell - och våfflor, jordgubbar och vispgrädde till frukost.


Allt det där kom jag att tänka på idag, då jag såg spindeln i taket, som Åke visade mig.

Vi skulle sjunga en gratulationssång för Elias, men alla hade inte kommit in utifrån ännu, så det blev flera stycken olika sånger - en del påhittade - innan alla var samlade.

Jag såg att Elias uppskattade sångerna och de nya texterna!

- Imse vimse spindel, Elias fyller år, upp stiger solen ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar