onsdag 10 april 2013

Blåbärskalas

I går avslutade jag dagen nere i tvättstugan och städade upp det mesta. Nu återstår bara avslutningen på mitt vinterprojekt.
 
Inte ser det riktigt ut som blåbär och mjölk i tvättstugan - men jag tänker ändå på blåbär och mjölk denna soliga dag ...


 
En gång då jag var med mor och far hos farmor och farfar i Eneboga, fanns det mycket blåbär i skogen. Jag var liten och känslig för mygg, redan då. Mor klädde på mig mina kläder, trädde min pyjamas över alltihopa - långbyxor hade jag inga - sedan knöt hon en schal om huvudet och band om handlederna.

När vi kom till skogen satte mor mig på en stubbe mitt i blåbärsriset. Nog kunde jag ta blåbären själv till en början, men snart kom mor och farmor med kvistar till mig med stora, fina blåbär på.

Jag undrar hur gammal jag kunde vara - kanske 2,5 år.
Det är ett av de allra finaste minnen jag har - och säkert blev det blåbär och mjölk sedan vid köksbordet. En del blåbär kokades nog till sylt, kan jag tro, någon frys fanns ju inte då.

Tänk så mycket blåbär som plockats genom åren och jag hoppas det blir ett riktigt bärår i år igen.


                        Bild: I gröngräset. 2008.

Ett år då barnbarnet Ellen var ca 5 år plockade hon blåbär, som vi skulle göra en paj av, tyckte hon. Vi var här i Horndal och hon hittade några bär nere på tomten - men vi hittade fler i frysen. På det sättet fick vi ihop till en blåbärspaj.

- Men lilla Ellen, varför smakar du inte på pajen, undrade jag.

- Jag ville bara att ni skulle få lite trevligt, svarade hon med ett glatt leende.

Och det fick vi ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar