måndag 8 april 2013

I kyrkans tjänst

I lördags var det barndop för yngsta barnbarnet i Järfälla gamla, fina kyrka. Solen sken in genom de höga kyrkfönstren och det blev en fin dophögtid för oss alla som var med ...

                        Bild: Sofia och komminister Per Lundblad.


Vår äldsta dotter Kristina döptes i Grödinge kyrka 1970, i Åkes och min bröllopskyrka. Min mor Rut arbetade på den tiden på pastorsexpeditionen, nära kyrkan. Mor var romantisk, och trivdes gott i den vackra, lantliga miljön.

En gång skulle mor berätta om sitt arbete i ett samkväm och jag hittade en dag ett maskinskrivet pappersark från den gången.

Först beskrev hon byggnaderna i prästgårdsparken med lönnar och björkallé, samt den låga byggnaden där expeditionen var belägen.

Här är några stolpar som jag valt att dela med mig av idag, som kan berätta lite om hur det kunde vara på den tiden då Svenska kyrkan fortfarande skötte det mesta ...

Utbildningar i kyrkobokföring för att få behörighet att underteckna det mesta, dock inte hindersprövning; Verksamheten var hårt styrd genom lagar och förordningar.

Ett 70-tal olika blanketter fanns för olika ändamål. 
Det gällde födelse, dop, in- och utflyttning, död, äktenskap, körkort, pass mm

Att noggrant föra födelsebok, dopbok, död och gravbok, församlingsbok, konfirmationsbok. Många telefonsamtal, kyrkoråd, kyrkofullmäktige, kungörelseboken, vaktmästare, präster, kollekter, släktforskning mm

Till sist har mor skrivit:

- Det är mycket pappersexercis på en pastorsexpedition, men uppgifterna kändes ej betungande, för det gällde ju människor.

Den 1 juli 1991 fördes folkbokföringen över från Svenska kyrkans pastorsexpeditioner till skatteförvaltningen, men då var mor redan pensionerad.

Och nu för tiden är det "datorerna" som sköter det mesta, tänker jag ...  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar