fredag 14 februari 2014

Hjärtan

Det fina, röda hjärtat, som jag fick på julaftonen ligger i fönstret och lyser och jag har just satt in en plåt med mandelbröd till kaffet. Det är ju "Alla Hjärtans Dag" idag ...




De allra första hjärtana, som jag har minne av borde vara pepparkakshjärtana, men på andra plats kommer säkert min vita, tröja med röda hjärtan. Jag tyckte så mycket om den tröjan, som mor stickat åt mig. Jag var lycklig i den! Det skall finnas ett kort, där jag har den på mig, men hittar det inte.

Däremot hittade jag ett kort på Åke - min Valentin - som hade en likadan tröja, men dessutom en mössa och tumvantar till. Tydligen var det högsta mode i mitten på 1940-talet.

                                  Bild: Åke. 1946.


Det är roligt att skärskåda gamla kort och tänka på att det mesta, som barnen hade på sig var hemmasytt eller egenhändigt stickat. Det var säkert mor Marta, som stickade allt det fina till Åke.

Nåväl, jag fortsatte att leta efter kortet på mig och min hjärttröja, men fann det inte.

Jag hittade däremot tjugo hjärtan på en duk, som jag sydde som ung. Det är fin linneväv och egna påhittade korsstygnshjärtan på duken. Lite präglad av tidens tand har duken blivit, men det är ändå roligt att man kunde se så bra att brodera på fina vävar, då.



Mitt i letandet hittade jag ett sparat paketpapper, som passar väldigt bra att visa just idag.


                                   Bild: Theresias garnering på ett paketpapper.


Antagligen var det mor Rut, som sparade "minnet" i sina gömmor från början.

- Hon hade svårt att slänga saker, som barnen och barnbarnen förfärdigat - precis som jag.

Det känns så varmt i hjärtat att tänka på det ...


Ha en fortsatt fin Valentindag och helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar