fredag 28 februari 2014

Ett litet Vasalopp

Här i Dalarna är det bråda dagar inför söndagens Vasalopp i Mora. Vi får tro att det blir en fin dag och att snön räcker till i spåren ...


På den tiden, som Åke och jag bodde i Kungsängen med våra barn var det lite si och så med snön på vintrarna, men 1979 kunde vi ordna med ett litet Vasalopp för barnen på området.

Solen sken - och det var många, både barn och vuxna, som ställde upp. Efter halva sträckan bjöds det på värmande blåbärssoppa.

                      Bild: Kristina, kompisen Sussi och Daniel.


Lille Tobias var ovan att åka längdskidor, men han tog sig fram - och såg glad och stolt ut, att han klarat av bedriften att stå på skidorna ett tag.


                      Bild: Tobias. 1979.


Efter loppet grillade barnen korv och alla fick diplom. Diplomen hade jag ritat. Undrar hur de såg ut?

Det blev en minnesvärd dag för oss, som varit med och ordnat med loppet och för alla, som deltagit under dagen.


Ett par dagar senare undrade Tobias vilka som är pojkar och flickor.

- När du blir stor får du skägg, sa jag.

- Jag skall äta vass mat. Då får jag skägg! Pappa äter vass mat!



Men vad vass mat kunde vara fick jag aldrig riktigt klart för mig. Jag får väl fråga Tobias någon dag

hur 

mycket vass mat han har ätit genom åren ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar