torsdag 6 februari 2014

Torsdag

Idag var jag med och sjöng på äldreboendet igen. Vi sjöng många fina, gamla sånger och psalmer, som de flesta av de äldre säkert har minnen av.

Sara Christiansen Nordström, diakoniassistenten, ledde samlingen idag. Hon brukar ofta läsa dikter av Bernt Bergström, som var brukspräst i Långshyttan i många år. Han gav ut tio fina diktsamlingar. Underfundiga tankar i varenda dikt!

Här kommer ett par smakprov ur diktsamlingen "Möten", som jag skrev av innan jag åkte hemåt ...


Också ett möte.

Jag mötte mig själv i går
och frågade hur det stod till
Jag sa, att det knallar och går
och att jag nu gör som jag vill.

Det är vad som gläder mig mest,
att jag råder över min dag.
Så redogjorde jag för
mitt liv, - fast i korta drag.

Jag känner ju till förut
det mesta som ni förstår,
Ja, ungefär så gick det till
när jag mötte mig själv i går.

======================

Obegripligt.

Det kan väl ej vara
Så svårt att förstå
att vår Herre kan ingen
begripa sig på
Men somliga tror
att de gör det ändå. -


                                   Bernt Bergström


Medan jag var ute på vift ägnade sig Åke åt eljobb nere i gamla vävkammaren;


                      Bild: Vedhögar! Mars 2013.


Sedan kom vår trädfällare hit, som vi brukar säga om honom.

Tre stora träd skall tas ner framöver. Det  blir vedhuggning igen för Åke - och mycket ved till vintern

- men jag kommer säkert att sakna de gamla, ståtliga trädens sällskap ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar