måndag 3 mars 2014

Julrosen

I morse tänkte jag gå ut och leta efter julrosen, som Åke hittade bakom gäststugan i lördags - men i natt snöade det igen, så jag får väl vänta ett tag.

- Så roligt att du hittade en julros och visste vad det var, sa jag.

- Ja den är ju först på våren. Sedan när allt annat kommer, då blir det mer komplicerat, svarade min käre make ...

                      Bild: Julros. Åkes bild. 1 mars.


Igår morse var Åke och jag uppe i vanlig ordning för att se starten på Vasaloppet. Det är alltid en härlig syn, att se den stora massan av skidåkare dra iväg.

I år var det John Kristian Dahl, Norge, som vann loppet.

För 10 år sedan var mor Rut inemot 87 år och hade precis genomgått en höftledsoperation. Det innebar att hon och min far behövde hjälp med det praktiska några dagar. Jag erbjöd mig att sova över hos dem i deras hus, för att finnas till hands.

På Vasaloppsdagens morgon sov jag tydligen ganska djupt, för jag missade att mor och far hade stigit upp. Jag vaknade med ett ryck av att TV:n var påsatt. Yrvaken skyndade jag mig upp;

Och därinne i vardagsrummet satt mina föräldrar inlindade i filtar och tittade på Vasaloppsstarten.

- Sitter ni här och tittar, sa jag, hur har det gått till?

 Vilka stronga föräldrar! tänkte jag, och skojade lite med dem om det.

Det året var det Anders Aukland, Norge, som vann.

Sedan dess har jag alltid återkommit i tankarna till den där morgonen med mor och far;
Ett kärt Vasaloppsminne blev det!


                     Bild: Julros. Åkes bild. 3 mars.

                    
För en stund sedan gick Åke ut och 

kom glad i hågen in med en dagsfärsk bild på julrosen! 

Vilket fint vårtecken! Och vilken glad överraskning för mig ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar