tisdag 4 mars 2014

Semledagen

Idag har jag ägnat mig åt ett protokoll och lite annat som måste göras hemma - och åt att träffa de trevliga tjejerna, damerna, kvinnorna kring kaffebordet på församlingshemmet.

Vi blev bjudna på semlor idag, det är ju Fettisdagen, och det utbröt ett glatt samtal om gamla seder och bruk.

Några sa:

- Bruna bönor och fläsk hörde till den här dagens huvudmål förr. Någon gång under dagen skulle man även äta en rejäl semla med varm mjölk i botten på tallriken.

Vi sjöng lite, som vi brukar - och bytte ämnen ...

Senare frågade Sara om vi visste vilken skillnad det var på strömming och sill.

Jag och flera med mig gissade att strömmingen fiskades i Östersjön norr om Kalmar och sillen söder därom.

- Nej! Sillen har fler revben, svarade Sara. Min make är fiskare. Han vet!

Vi visste inte vad vi skulle tro om det egentligen. Men han hade säkert rätt!





Då jag kom hem igen höll solen på att gå ner bakom husen på udden. Det var längesedan sist! Jag stod en lång stund på stranden och bara tittade med en känsla av overklighet ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar