fredag 21 mars 2014

Farfars släktpussel

För några år sedan forskade jag på nätet. Jag samlade data om min farfar Axel Petterssons släkt, men det mesta försvann i ett datahaveri. I förrgår fick jag hjälp från oväntat håll ...

Det var en ättling, Olle, på farfar Axels sida, som hörde av sig.

Jag hörde många samtal hemma hos farmor och farfar i Hemmet, Eneboga. Det var namn på gårdar och folk, som cirkulerade utan sammanhang för mig.; Men ändå som värdefulla "pusselbitar."

Min farfar var rätt tystlåten av sig, men han inflikade gärna något humoristiskt:

- Ta inte fram någon mer mat! Jag är mätt, sa farmor.

- Men vi då? sa farfar med glimten i ögat.

                      Bild: Emilia, Axel, Henrik, Edla.


Jag kopierade ett foto av Axel och tre av hans syskon (bilden ovan) och skickade iväg det till Olle, vars mor jag var syssling med.

Olles anfader var Axels äldste bror Julius. 

* Erik Julius 1870-1955

* Elin Sofia f 1876
* Per Gunnar f 1874
* Emma Maria f 1872
* Edla Katarina f 1879
* Emilia Matilda f 1881
* Axel Fredrik f 1887. Min farfar.

* Karl Henrik f 1884 

Jag kände till föräldrarnas namn sedan tidigare, som var Per Erik Ersson född 1838 och Maria Katarina Jonsdotter född 1845. 
                               
Igår hittade jag ett foto från 1919, taget någon månad innan min far Bertil föddes den 8 okt. Ett helt nytt kapitel!

                      Bild: Axel, Justus och Lydia. Mannen längst till höger?


                      Bild: Baksidan på kortet.


Jag kommer att få anledning att fortsätta med släktpusslet framöver;

Men nu är solen här igen och snön smälter ihop därute. Dags att återuppliva känslan av vår i de friska vårvindarna ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar