fredag 28 mars 2014

Våren 1979

Idag var Åkes bror Tord här och drack kaffe med oss i solen ...

Vid den här tiden på året 1979 var Kristina inemot 9 år, Daniel snart 6 år och Tobias drygt 3 år. Vi bodde i Kungsängen på den tiden.

                      Bild: Björnbärsstigen 12.


En dag var vi hemma i köket och planterade ärtor i krukor med jord, pojkarna och jag;

Sedan satte de sig och tittade förväntansfullt ner i krukorna och undrade om ärtorna skulle komma upp någon gång.

                      Bild: Tobias, Kristina och Daniel.


Tobias trallade och sjöng nästan jämt. Det var så trevligt! Daniel och Kristina hakade på ibland.

- Ja må hon leva yoghurt i magen, sjöng de.

Det var en text som fanns på mjölkförpackningarna vid den tiden.

*

På TV:n brukade vi titta på "Emil i Lönneberga." 

Då fick vi höra :

- Rotemos till midda, sjöng Tobias.


                         Bild: Tobias.


En dag var jag ute och gick med Tobias. Ett äldre par log mot honom och sa:

- Plockar du blommor?

- Nej, jag plockar tussilago, svarade han stolt och log tillbaka.

*

- Får jag en kram? undrade jag med Tobias.

- Nej, sa han.

- Du får en iallafall, sa jag.

- Nej, du får tillbaka den!

Så höll vi på och gav kramar - och tog tillbaka kramar - 

tills vi skrattade båda två och ramlade ihop i en hög ...


Det var tider det!

Trevlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar