torsdag 27 mars 2014

En Dag

Idag har vi hunnit med en del ...

På förmiddagen var vi med ett par vänner till Fors missionskyrka och lyssnade på pastor Nisse Norén, som berättade om "Dag Hammarskölds liv och hemlighet."


                     Bild: Åke och Nisse Norén.


Det är alltid givande att åter få dra sig till minnes alla händelser, som man kan förknippa med Dag Hammarskölds uppdrag som generalsekreterare i FN bl. a - och flygolyckan 1961; 

Men att även få höra om hans barndom, studietid och vänner - mycket levande berättat!

- Min mor fyllde år i november. Jag brukade alltid ge en bok till henne, berättade Nisse Norén. Till julen brukade jag få tillbaka den. Det var liksom en tyst överenskommelse!

Han fortsatte sedan att berätta om boken "Vägmärken", som Dag Hammarsköld skrivit, men som inte kom i tryck förrän efter hans död.

- 1963 fick min mor "Vägmärken" i present av mig. Till julen fick jag tillbaka den, men den blev inte ordentligt läst förrän långt senare, fortsatte Nisse Norén. Då upptäckte jag Dag Hammarskölds resa som människa och djupet i boken!

Och det var något av det innersta, som Dag Hammarsköld lämnade kvar till eftervärlden, tänkte jag.


                                 Bild: Åke tar en paus på vedbacken.


På eftermiddagen var vi ute i trädgården. Åke högg ved och jag räfsade en god stund.


                      Bild: Vintergäck.


Och spillkråkan flög runt ovanför skogen och "spelade" som aldrig förr - och vintergäcken hade åter tittat upp ur snön ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar