onsdag 26 mars 2014

En afton med Ann Fernholm

Igår var Åke och jag i Avesta och köpte gardinstänger till fönstren längst nere i huset.

En stund senare var vi på biblioteket för att lyssna på Ann Fernholm. Hon är vetenskapsjournalist och har disputerat i molekylär bioteknik vid Uppsala Universitet.

Jag kände sedan tidigare till hennes bok, "Ett sötare blod, om hälsoeffekterna av ett sekel med socker."

Ann Fernholm började med att presentera sig och avrundade presentationen med en trevlig knorr:

- Jag är ingen ståuppkomiker! Förvänta er inte det!


                      Bild: Ann Fernholm på Avesta bibliotek.


Hon gick fram och tillbaka, talade fort och livligt och intresseväckande. Det handlade om alltifrån vad metabolt syndrom är för någonting - till allt som kan hända med våra kroppar ...

                      Bild: Ann Fernholm.


- Livet tar inte slut för att man slutar äta socker, sa hon. Det finns så mycket gott, som är nyttigare och som kroppen och hjärnan mår bra av. Fet ost t. ex.

Jag bytte några ord med Ann i pausen. Hon berättade lite om bok nummer två, som skall ges ut i september. "Det sötaste vi har."

- I den boken har mina barn varit med och ritat, sa hon och log.

Det var en riktigt trevlig afton, som överträffade många ståuppkomikers roligheter, tänkte jag då vi åkte hemåt i kvällsmörkret ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar