tisdag 10 september 2013

Frisk luft

Det är morgon och jag ser en man rulla förbi på sina rullskidor på vägen ovanför vårt hus. Så hurtigt! Och nu kommer den gula, glada postbilen och stannar till. Full aktivitet, alltså!

Häromdagen var vi och hälsade på Daniel med familj. Det var så härligt, att se deras tomatplantor fulla av gröna och nästan röda tomater. Vilket odlingsprojekt! 

                                Bild: Tomater.

Jag tänker på Daniel då han växte upp och tycker mig fortfarande höra tonen, då han sa:

- Mamma! Skulle inte du kunna börja spela golf?

- Nej, hur skulle jag ha tid med det, svarade jag. Jag måste göra något vettigt, när jag håller på.

- Ja men du behöver ju luft! Det är nyttigt! sa han med en övertygande min.

En gång följde jag faktiskt med till golfbanan och fick en introduktionsrunda av honom. Jag är så glad att det blev av.
                     
På tal om frisk luft! Nog blev det mycket av den varan en sommar för Daniel och lillebror Tobias.

                     Bild: Åke med Kristina, Tobias och Daniel i Hagaberg. 1977.


Åke, som alltid gillat fjällen, tog med sig pojkarna till Härjedalsfjällen på vandring, 1990. De hade tält, mat, kokkärl och kläder i packningarna.

Jag tror det var samma år, då de skulle packa ned allt i ryggsäckarna, som Daniel sa:

- Man borde hitta på ett sätt att pressa ur luften ur en limpa. Sedan kunde man blåsa upp limpan, då man kom fram.

- Ja, då skulle ju allt få bättre plats, sa vi och skrattade gott.

En dag, då var de hemma igen från fjällturen (inga inscannade bilder, tyvärr) stod Daniel och diskade. Hans vän Marcus kom och hälsade på och sa förvånat:

- Va, har du diskvecka? Det har de inte börjat med hemma hos oss ännu.

- Det är Kristina, som kommer hem här och håller på, sa Daniel.

Så bra! tänker jag idag ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar