onsdag 4 september 2013

Fint besök

Idag kommer Barack Obama till Stockholm - vilket historiskt besök!

På tal om besök ...

För ett tag sedan fick jag ett mejl från min syssling Mikael, som jag så oväntat fick kontakt med via nätet. Han skrev och undrade vem hans farfar Bengt möjligen varit på besök hos, en gång i tiden.

- Min farfar Bengt till vänster, känner du möjligtvis igen dom andra?

Jag tyckte, att jag kände igen personerna och huset i bakgrunden, men jag kunde inte säkert dra mig till minnes hur det med säkerhet var. Jag mejlade fotot till min kusin Gunvor och frågade henne, om hon visste.

Ganska snart fick jag svar - och jag blev så glad!

                      Bild: Bengt på besök i Norra Duveled hos Georg. 1941 eller 1942.

Till höger om Bengt står Hanna (Georgs fru) med Oskar Nestor till vänster och Erik Johansson till höger. Döttrarna Stina till höger är gift med Erik Johansson och Elsa är gift med Oscar Nestor. Stina och Eriks dotter Margit, född 1939. Lille Matti är adopterad av Elsa och Oskar Nestor.


Jag var i Småland åtminstone två gånger, som barn. Vi bodde hos min mor Ruts farbror Georg och Hanna. I bakgrunden på fotot är huset, som det såg ut då, på 1940-talet.

Det var släktgården, där Georg och alla hans syskon växt upp, men då de var barn var det ett stort timrat hus.

Jag har bara några minnesfragment av personerna på bilden ovan, men de är så betydelsefulla. Ju mer jag tittar på personerna, desto mer levande blir de och jag drar mig till minnes ...

                      Bild: Jag, mor Rut, Hanna, Georg, moster Alva.

I slutet på 1940 -talet träffade jag Matti, som var en rar pojke, minns jag - och jag lekte med Margit och hennes lillasyster Anita.

Vi bakade tårtor av sand, som garnerades med blommor, och varje tårta visade vi stolt upp inne i köket för de vuxna, som sa:

- Åh, så fina de är!

Då jag var i tonåren träffade jag Margit och Anita igen. De var långa precis som jag och de hade höga klackar på skorna.

- Kan man ha det? sa jag.

- Javisst, svarade de och svängde runt i skorna och såg glada ut.

Det gjorde att jag skaffade mig skor med klackar, även jag, och jag mindes mina sysslingars stolta hållning; Men skorna var smala i tårna på den tiden, riktigt spetsiga och klackarna smala, men så skulle det vara.

Nu skall jag gå ut i solen! Vi får se om vi får något fint besök idag ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar