tisdag 24 september 2013

Hemma bäst

Tre månader kvar till jul, nordlig vind och lite gråtrist ute ...

Igår kände jag mig mer poetisk i sinnet, då jag tittade mig omkring.

De gula björklöven singlade ner över tak och mark och de såg ut att vara av guld. På marken låg det drivor av tallbarr i orange och himlen var knallblå med stora gråvita, fluffiga moln.


Häromdagen pratade jag med en bekant i telefonen. Hon undrade hur vi hade det ute på landet, och jag svarade:

- Här är det nya tavlor att titta på varje dag - och varje stund.

- Förstår det, sa hon. Så härligt!

En eftermiddag skiftade himlen i ljust turkos -

                                    

och en sen sommarkväll i obeskrivligt rosa.



Åke och jag längtar egentligen ingenstans, för det mesta. Vi har det bra i vardagen. Men vi får väl se!

- Om man aldrig åker iväg någonstans, får man aldrig komma hem igen, brukade min svärmor säga.

- Borta bra, men hemma bäst, förstår jag att hon menade. Speciellt om man får besök lite då och då av barn och barnbarn!

                                    Bild: Marta med barnbarnsbarnen Elias och lille Nils. 2006.


Men nu måste vi hämta in ved och elda i kaminen ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar