tisdag 22 oktober 2013

Handväskor

Handväskor är det något särskilt med! Snart skall jag ta min svarta axelremsväska och åka iväg till byn ...

Handväskor kan uttrycka trygghet, som "Muminmamman" som alltid bär omkring på sin svarta damväska - samt en randigt förkläde förstås.
                                   Bild: Lilla My, Muminmamman, Kalle och Sara. Finlandsbåten 2010.

En väska kan bäras elegant under armen.


I väskan (ovan) ligger en lapp, där det står:

Denna handväska fick jag i julklapp av Rune 1942. Jag har alltid tyckt mycket om den och den blir aldrig omodern. / Martha. 1993.

En väska kan uttrycka tidsandan och en fläkt av lyx, som väskan med tillhörande skor i ormskinn nedan.
                     Bild: Martas ormskinnsväska och skor. 1950-tal.

En väska kan man inte vara utan, varken till vardags eller fest!

Vår lilla Johanna sa då hon växte upp:

- Varför har alla tanter handväskor? Fast jag kanske blir likadan, då jag blir stor, sa hon och skrattade.

Och jag tycker det känns så roligt, att minnas både väskor och kommentarer ...



1 kommentar:

  1. :)
    Det tog lång tid innan jag förstod handväskans förträfflighet :)

    SvaraRadera