onsdag 23 oktober 2013

Stora Kokboken

Idag har jag handlat purjolök för 10 kr/kg. Det blir bra till soppan idag ...

Så bläddrar jag i min svärmor Martas och mors kokböcker från 1951 och 1954. De är rena "skönlitteraturen" tycker jag - och jag har riktigt trevligt med dem. I kokboken kan man hitta både recept och goda råd, som heter duga.

"Fettskräcken" var inte uppfunnen och maten blir god. Den är en slags uppslagsbok dessutom, som man borde fördjupa sig mer i.

                                Bild: Stora Kokboken.

Mellan ett par sidor i Martas kokbok låg det ett brev daterat 1967, från hennes sju år äldre syster Ruth, som bodde kvar i Martas födelsestad Sölvesborg.

Utdrag ur brevet:

Kära Martha!

Jag får skriva några rader samtidigt som jag sänder gurkorna ...

Jag skickar med några stora som du kan skiva. Det är väldigt gott ...

Igår var jag inne hos mor och far hela förmiddagen de blir så glada när jag har (barnbarnet) Lotta med mig ..

Käraste hälsningar till er alla / Ruth.

Jag blev så varm i hjärtat! Åkes godhjärtade, händiga och påhittiga moster Ruth träffade jag många gånger - och att ta sig för att skicka gurkor med posten, det var en fin gest, tyckte jag.

                                  Bild: Martas äldsta syskon: Ruth född 1914, Owe född 1916, Karin 1913.
Och jag tänkte:

- Kokböcker har jag gott om! Och nu vet jag något som jag inte tänkt på förut - att kokböcker kan vara bra att gömma brev i ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar