onsdag 29 januari 2014

En fjällräv

För en stund sedan tog Åke på sig kängorna för att gå ut i snön och hämta in ved och jag tänkte ...

Det var på våren 1968. Jag bodde i Stockholm. Åke i Avesta.

Han bjöd mig på fiskpinnar och potatis, som han tillagade på sitt gasolkök, då vi träffades.

Jag tittade förundrat på honom!

                      Bild: Sjön Rossen och sommarstället i bakgrunden.


Vi förlovade oss och Åkes föräldrar  hade just skaffat sig ett sommarställe i Horndal.

En söndag på försommaren var Åke och jag ute på sjön och fiskade.

Han pratade om fjällen, naturen, ryggsäckar och tält - och det lät så spännande.


                       Bild: Vårt första fjälltält. 1968.

Vi åkte på semester några dagar via Särna till Fulufjället. Sov i tält på nätterna och vandrade på dagarna - fiskade foreller och mötte förvånade renar -

                                      Bild: På Ammarnäsfjällen. 1971.

och kom så småningom till Njupeskärsfallet. Vilken upplevelse! Jag glömmer aldrig de vackra, uråldriga träden och de orörda markerna och det brusande vattenfallet, Sveriges högsta. Vi borde åka dit igen!

Vi åkte vidare med bilen till Funäsdalen, var uppe med linbanan, åkte över Flatruet, stannade i Ljungdalen ...

Men detta var bara början!

Jag hade fastnat för en ovanlig sorts "fjällräv" och jag tyckte, och tycker fortfarande, att det är något alldeles speciellt med det ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar