onsdag 22 januari 2014

Snöskottning

Idag tog jag en promenad på de smala nyskottade vägarna, som Konrad varit med om att skapa under några dagar. Jag njöt av att solen glimmade fram en aning och gick en bit ut på sjön ...



Jag hörde tydligt, att det var viktigt för Konrad att skotta gångar för mormor och morfar att ta sig fram i - och han höll på med det varje dag och undrade med mig om vägarna var bra.


                      Bild: Johanna och Konrad.

En kväll frågade Konrad:

- Vad skall jag drömma om inatt?

- Du kan drömma om att vi plockar blåbär i skogen allihopa, svarade jag.

- Ja! Det skall jag göra!

På morgonen efteråt berättade han att han inte plockat bär, utan att han flugit i drömmen.

- Hur då? frågade vi. Så här eller så här?

- Så här! sa han och sträckte ut armarna rakt ut.

                      Bild: Konrad med pulkan.

Ett par dagar gick vi ut och lekte "tjuv och polis" och jag hjälpte Konrad att fånga Johanna, som ständigt rymde från snöfängelset;

Sedan var det bränder, som skulle släckas och byggnadsarbeten i snön och mycket annat.
                 


Igår berättade Johanna att hon frågat Konrad:

- Vad var roligast i Horndal?

- Att skotta! svarade han kort och gott.

Det skall jag inte glömma, då jag går på de skottade vägarna, som är speciellt gjorda för Åke och mig ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar