torsdag 30 januari 2014

En vanlig torsdag

Idag är det en gråmulen dag med snö i luften, men det är fågelkvitter utanför fönstret -

och jag kvittrade en stund med Theresia i telefonen ...

                      Bild: Theresia. 1988.

Igår fick jag mattvarpen med posten, som jag skickat efter. Idag skall jag fortsätta att fixa till mattfransarna på köksmattan, som svärmor Marta vävde en gång i tiden.


Jag lärde mig att tvinna "råttsvansar" på vävskolan, 1965, och Marta ville lära sig hur det gick till - och jag lärde upp henne.

Det är så mycket omsorg och känsla nedlagd i vår köksmatta, från mattans allra första början till avslutningsfransarna. Det känner jag tydligt då jag håller mattan i knäet!

                      Bild: Gamla och nya råttsvansar!

Mattan är gammal nu, men den går inte att köpa någonstans.


Jag känner mig riktigt glad över att jag äntligen kommit till skott med de trassliga mattfransarna. Och det känns som en rolig lek!

- Tänk om vi alltid kunde få arbeta och skapa, som på lek. Så bra vi skulle må!

Det är väl det vi kan önska oss alla var och en, speciellt en ganska vanlig torsdag som denna ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar