fredag 3 januari 2014

Rut-dagen

I morse, i gryningen, öppnade jag fönstret på vid gavel och därute sjöng fåglarna de allra finaste melodier man kan tänka sig en mild vintermorgon.

                      Bild: Jag, Martin, Theresia och Rut. 2010.


Den fjärde januari, 2010, vaknade vi i ottan av födelsedagssång och annat kvitter. Det var Theresia, Martin och lilla Rut, som glada i hågen kom och överraskade mig på Rut-dagen och födelsedagen; Ett väldigt roligt minne från tiden då vi bodde i Enköping!

Då jag var barn var det alltid något särskilt med Rut-dagen, fast jag tog det så självklart, att mor och far och lillebror skulle komma in med ljus på brickan och sjunga och gratulera mig.

Det var alltid, som en härligt utdragen julafton att fylla år just då!

                      Bild: Blommor från vännen Gertrud. 2013.

Mor hette Rut och hon fick alltid brev eller telefonsamtal från sina närmaste den dagen; Och jag fick alltid en hälsning på köpet!

                                  Bild: Mor med barnbarnsbarnet Kerstin. 2006.

Mor fick leva ett långt liv och vara i farten länge. Vi trodde nog att vi skulle få ha henne kvar hur många år som helst.

I augusti 2006 föddes lilla Kerstin, som även fick heta Rut, som andranamn. Det var något särskilt med det!

                       Bild: Mor med barnbarnsbarnet Rut. 2008.


I juli 2008 kom mors barnbarnsbarn Rut och mor sa åter igen:

- Att få barn och barnbarn är underbart, men att få barnbarnsbarn gå inte att beskriva.


Jag har så många fina minnen, som jag aldrig vill glömma av mor Rut ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar