torsdag 9 januari 2014

Februari 1969

Vi hörde just på väderleksrapporten, att kylan kommer till helgen. Man kan undra om det kommer någon snö dessutom ...

Förra året var det riktig vinter och mycket snö i backarna och våra barn med familjer var på besök i flera vändor;

                      Bild: Kerstin och Ellen. 2013.

Och jag drog mig till minnes den första vintern här i Horndal, då jag ännu inte visste att jag efter 42 år skulle bo här i huset med Åke för gott.


                      Bild: Februari 1969.

Åke och jag trängde ihop oss med Marta och Rune och småbröderna i bilen. Det var så man gjorde, man bara packade in sig och åkte iväg; Men det var ju ingen lång resa från Avesta till "sommarstugan" i Horndal, som tur var.


                      Bild: Här packar vi av skidorna. Hans skottar snö!

Det var kallt ute och mycket snö den vintern. Huset var helt utkylt. Den enda värmekälla vi hade var värmefläkten, som vi satte på bordet då vi skulle dricka kaffe och äta medhavd matsäck.


                 Bild: Olle och Åke.                     

Vi åkte skidor i backarna runt huset, åkte ut på isen och tog oss ända bort till ön och fick till sist upp värmen - men i backarna bromsade jag som alltid!

                      Bild: Jag och Marta långt uppe i backen.

Vid några tillfällen åkte vi i spåren uppe i skogen mot Fornby Klint. Det var härligt och alla var lyckliga och glada och livet lekte - men vi visste inte då att det var Hans sista veckor i livet.


                         Bild: Hans.

Jag tänker ibland på Hans och känner tacksamhet över att han och jag hann bli bekanta med varandra - och att jag får minnas att han var mycket lycklig och glad på denna plats på jorden ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar