fredag 9 november 2012

Lillebror

I morse tittade jag åter på nyheter på TV och kände olusten över allt elände ...

Minns då min lärare i klass 5 och 6, Ester Gustavsson, som sa:

- Om ni hittar en positiv nyhet i tidningarna hemma, klipp ut den och ta med den hit till skolan, så sätter vi upp den på anslagstavlan här.

Det var aldrig någon i klassen, som hade med sig någon sådan nyhet, minns jag.

Men hemma i köket, innan jag börjat skolan, satt min mor en dag och fållade på vita lakansbitar med färgad tråd; Det såg så egendomligt ut.

- Vad skall det bli, frågade jag.

- Det skall bli stjärtlappar! Du skall få en liten syster eller bror, sa min mor.

- Skall jag?

Jag gick in på mitt rum och lade mig på min säng. Jag var helt förstummad av förvåning och glädje. Och jag fick tårar i ögonen.

Min mor kom in och tittade på mig och undrade:

- Är du ledsen?

- Nej, jag är så lycklig!


                                   Bild: Min bror Kjell 1950

Jag var 5 år, när min lillebror Kjell kom till världen, den 12 juni 1948.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar